هورمون شیردهی با کاهش 27 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

17 اکتبر 2018 - محققان بین هورمون تولید شده در طی تغذیه با شیر مادر و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباطی را یافته اند.
پرولاکتین در دوران شیردهی تولید می شود و مطالعات قبلی نشان داده اند که این هورمون، منافعی برای حساسیت به انسولین به همراه دارد و از بالا رفتن شدید قند خون جلوگیری می کند.همچنین در چندین پروسه ی دیگر مانند شیردهی، تولید مثل و متابولیسم دخیل است.
یک تیم تحقیقاتی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، اثرات پرولاکتین را در بیش از 8600 زن در ایالات متحده بررسی نمود.
شرکت کنندگان عمدتا سفیدپوست و در هنگام شروع تحقیق بین 40 تا 60 سال سن داشتند.در طی این تحقیق، سلامت افراد شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت.
محققان مشاهده نمودند که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که سطح پرولاکتین بالاتری داشتند در مقایسه با افرادی که غلظت پرولاکتین در آنها پایینتر بود، 27 درصد کمتر است.
در مجموع در 699 نفر از زنان شرکت کننده در طی زمان پیگیری 22 ساله، دیابت نوع 2 تشخیص داده شد و ارتباطی از نوع همبستگی بین دیابت نوع 2 و میزان پایین تر پرولاکتین دیده شد.
نویسنده ی مسئول این تحقیق دکتر Jun Li، گفت: پرولاکتین یک هورمون چند منظوره است، این هورمون نه تنها با بارداری و تغذیه با شیر مادر در ارتباط است، بلکه نقش بسیاری مهمی در بسیاری از اعمال بیولوژیکی دیگر مانند متابولیسم، تنظیم ایمنی و تعادل آب دارد.
در این مطالعه تنها یک ارتباط بین پرولاکتین و دیابت مشاهده شد، و این مطالعه نمی تواند یک رابطه ی علی و معلولی را اثبات کند، اما این یافته های جالب می تواند برای توسعه ی مطالعات بیشتر در این زمینه استفاده شود.
محققان هاروارد در حال برنامه ریزی برای بررسی بیشتر ارتباط بین پرولاکتین و دیابت نوع 2 و اینکه آیا این ارتباط در نهایت می تواند به توسعه ی درمان هایی در آینده کمک کند، هستند.
دکتر Jun Li افزود: خیلی زود است که بگوییم تغییر غلظت پرولاکتین یک راه مناسب برای پیشگیری از دیابت است، برای پیدا کردن مکانیزم و ارائه ی راهکارهای عملی به مطالعات بیشتری در آینده نیاز داریم.
این یافته ها در مجله Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/breastfeeding-hormone-linked-to-27-per-cent-reduced-type-2-diabetes-risk-95246910.html